En konservativ stemme fra Islev i kommunalbestyrelse

Som medlem af kommunalbestyrelsen i Rødovre er man naturligvis valgt for hele Rødovre og ikke kun Islev. Men derfor skader det ikke, at Islev er repræsenteret af en konservativ politiker der bor i Islev.

Islev er et fantastisk sted at bo og vi skal sammen gøre det endnu bedre.

• Letbane til gavn for Islevs borgere?
  • Islev Badet skal være offentligt igen
  • Islev Skole
  • Islev Torv skal benyttes mere

Letbane til gavn for Islevs borgere?

Den nye Letbane bliver et plus for plus for borgerne i Islev. Ikke et stort plus men et plus. Men den kan også betyde udfordringer for vores dele af Islev.

I forbindelse med åbningen af den nye letbane bliver dele af Islev til stationsnært område. Det betyder, at der i området kan placeres medarbejdertunge virksomheder samtidigt med, at virksomhederne pålægges restriktioner for det antal P-pladser, de må oprette. I den nye bebyggelse på SPF-grunden er der regnet med kun en P-plads pr. bolig. Med placeringen af en letbanestation på Ringvejen i det nordvestlige hjørne af Islev er det nærliggende, at mange pendlere vil parkere deres biler i lokalområdet. Så alt i alt kan vi i Islev forvente at der kommer et voldsomt pres på P-pladserne i området. Med mig i kommunalbestyrelsen vil jeg arbejde for at sikre, at dette pres ikke går ud over de lokale borgere i Islev.

Islev Badet skal være offentligt igen

Jeg er ærgerlig over at se, at Islev Badet med få undtagelser ikke er tilgængelig for borgerne på grund af meget begrænsede åbningstider. Jeg vil arbejde for, at der gøres forsøg med 1-2 ugentlige åbningsdage. Naturligvis spiller økonomien også ind her. Det skal være forsvarligt økonomisk. Men hvis en forsøgsperiode viser, at behovet er der, og borgerne benytter sig af muligheden, så må vi finde midlerne til det.

Islev Skole

Islev Skole danner en naturlig ramme for meget af det sociale liv i Islev-området. Især børn og unge bruger mange timer hver dag på og omkring skolen. Foruden den lokale skole danner den også ramme for adskillige fritidsaktiviteter i området: fritidshjem, ungdomsklubber, fodboldklubben Orient, Islev Taekwondo Klub mm.

Ved seneste ændring af skoledistrikterne i Rødovre Kommune blev det besluttet, af Islev Skole fremtidig kun skal optage elever fra den del af Islev, som ligger nord for Slotsherrensvej. Baggrunden for beslutningen er sådan set fornuftig nok, navnlig økonomisk. Overskydende kapacitet på Tinderhøj Skole og manglende kapacitet på Islev Skole. Helt klart fornuftigt ud fra økonomiske betragtninger. Men set med familierne som bor syd for Slotsherrensvejs øjne, er denne beslutning en fejltagelse. Ofte har netop ønsket om at bo tæt på skolen været hovedårsag til, at valget er faldet på Islev som stedet at bo.

For mig er sagen klar. Skole-, fritids- og sportsaktiviteter hænger sammen. Det bør det fortsat gøre! Med mig som kommunalbestyrelsesmedlem vil jeg arbejde for at løse dette problem. Hvis problemet med manglende kapacitet på Islev skole er permanent, så bør kapaciteten udvides.

Der har lige været en heftig debat om den institution, som skal bygges i forbindelse med IrmaByen. Diskussionen angik ikke hvorvidt, men hvor i lokalområdet den skulle bygges. Naturligvis skal der være en institution, som kan betjene beboerne i området. Ligesom Islev også fik en.

Islev Torv skal benyttes mere

Jeg er en af dem der syntes, at idéen med at lukke Islev Torv for gennemkørende trafik fra øst mig vest er god ide. Det giver mulighed for at bruge torvet på en helt ny måde. Vi skal sikre mere liv på Islev Torv, dette kan blandt andet gøres ved at lave mulig for torvedage, legepladser, kunst med mere. Mere liv på torvet vil give potentielt flere kunder for de eksisterende butikker på torvet.

Lukningen af trafik på Islev Torv, har desværre givet en anden udfordring. Der er skabt mere trafik fra Sommergulevej/Viemosevej til og fra Islevbrovej via parkeringspladserne nord og syd for Islev Torv. Jeg vil arbejde for at trafikken gøres ensrettet, således at trafik fra Viemosevej til Islevbrovej gøres via parkeringspladsen nord for Islev Torv. Samt at trafikken fra Islevbrovej til Sommerfuglevej ledes via parkeringspladsen syd for Islev Torv.